Liczba polskich blogów piwnych się nie zmniejsza, choć można było przypuszczać, że w pewnym momencie poczujemy przesyt. Co więcej, liczba ta systematycznie rośnie, mimo kilku tworów, które zamknęły się na dobre, bądź przestały nadawać. Jesteśmy ewenementem na skalę światową. W odniesieniu do liczby ludności, mamy najprawdopodobniej najwięcej blogów piwnych na świecie (a już w Europie to w ogóle wymiatamy!). Pół roku po wydaniu pierwszej wersji raportu, postanowiłem raz jeszcze sprawdzić kondycję polskiej blogosfery piwnej.

Zapoznaj się z pierwszą częścią raportu >>>

Drugą część zestawienia przygotowałem ponownie wspólnie z Arturem z Piwnego Informatora i firmą Sotrender. Na Facebooku piwne blogi są wciąż widoczne i gromadzą zaangażowane społeczności, choć jak już przeczytaliście w tytule, zanotowaliśmy spadki.

Sotrender przebadał dla nas 97 fanpage’y należących do piwnych blogerów. W raporcie ujęto więc o 10 fanpage’y więcej niż w styczniu. Pod uwagę nie brano blogów nieaktywnych od pewnego czasu. Poniższe zestawienia uwzględniają dane za okres maj-lipiec 2017, a więc badanie przypadają również na miesiące wakacyjne, który na pewno miał wpływ na poczytność i reakcje na Facebooku.

Firma Brand24 wyciągnęła dla mnie dane związane z piwami rzemieślniczymi. W social mediach, w ostatnich 3 miesiącach, pojawiło się 12 612 wyników zw. z kraftem, generując 4 441 013 zasięgu w mediach społecznościowych.

Raport: „Piwne blogi na Facebooku”

Analizowany okres: maj-lipiec 2017

Najbardziej interaktywne piwne blogi

Interactivity Index to wskaźnik zliczający wszystkie aktywności dziejące się w obrębie fanpage’a. Każda z aktywności posiada inną wagę np. polubienie posta ma mniejszą wartość niż skomentowanie. Poniżej punktacja.

Interactivity Index waga

Relative Interactivity to liczba aktywności przypadających na 1 000 fanów. Wskaźnik ten bierze pod uwagę tylko liczbę fanów i ich aktywność, już bez wagi poszczególnych akcji w obrębie strony.

Interaktywność strony mówi wiele o społeczności. O tym, czy społeczność bierze aktywny udział w życiu fanpage’a, czy komentuje, lajkuje, share’uje treści. Im wyższe miejsce w rankingu, tym bardziej skora do interakcji społeczność.

Najbardziej interaktywne blogi piwne maj-lipiec 2017

Największe piwne blogi w Polsce

Nie ulega wątpliwości, kto znajduje się na pierwszym miejscu. Jeszcze przez długi czas — o ile w ogóle — nikt pod tym względem nie przebije Tomka Kopyry. Największy piwny YouTuber na świecie ma też największy fanpage piwny w Polsce. Tomek zanotował także największe przyrosty fanów.

Największe blogi piwne maj-lipiec 2017

Największe przyrosty na fanpage’ach w okresie maj-lipiec:

  1. Browar Kopyra
  2. Piwolucja.pl
  3. Piwny Brodacz
  4. Polskie Minibrowary
  5. Smaki Piwa

Najbardziej angażujące piwne blogi

Wskaźnik ten przedstawia procent użytkowników Facebooka, którzy weszli z treściami na danej stronie w interakcję. A więc zareagowali reakcją, skomentowali, przekazali coś dalej. Nie liczy się tutaj waga za wykonanie danych akcji, a jedynie czyste liczby. Zaangażowane osoby nie muszą być również fanami danej strony.

Najbardziej angażujące blogi piwne maj-lipiec 2017

W odniesieniu do liczby fanów, w okresie maj-lipiec najlepiej angażowali:

  1. Chmielokracja
  2. Chmielobrody Blog
  3. Smakosz Grzegorz
  4. Piwne Podróże / Piwolucja.pl
  5. Jerry Brewery

Obsługa klienta i najciekawsze wpisy

To tak naprawdę statystyki dodatkowe. Fani rzadko kiedy umieszczają własne treści na tablicach blogerów piwnych.

Obsługa klienta blogi piwne maj-lipiec 2017

Najbardziej interaktywne posty blogi piwne maj-lipiec 2017

Podsumowanie raportu

Podsumowanie raport piwna blogosfera maj-lipiec 2017

Porównanie okresów

Kategoria
paź ’16-sty ’17
maj ’17-lip ’17
Różnica

 

Średnie Relative Interactivity
1 534
1 332
-13,2%

 

Średni Interactivity Index
2 377
2 026
-14,77%

 

Średni procent zaangażowanych odbiorców
21%
17%
-4%

 

Średnia liczba zaangażowanych odbiorców
244
225
-19

 

Średni wzrost liczby polubień w ciągu 3 miesięcy
89
78
-11

 

Komentarz podsumowujący

Polska blogosfera piwna nadal prężnie, choć bez wzrostów. Odnoszę wrażenie, że coraz mniejsza liczba reakcyjnych materiałów przekłada się na pewną stagnację. Okres największego boomu mamy już chyba za nami. Czytelnicy doceniają teraz systematyczność, opinie i profesjonalne, a jednocześnie ciekawe i angażujące materiały.

Czy na przełomie 2017 i 2018 coś się poprawi? Czy pojawi się autor, który wywoła małe trzęsienie ziemi? Mam nadzieję, że piwna blogosfera nie raz jeszcze pokaże pazur, bo wciąż jest nieocenionym źródłem informacji dla osób początkujących i swoistym drogowskazem dla wielu miłośników dobrego piwa.

Dobra robota! Działajmy dalej!

 

Powyższy raport nie ukazałby się, gdyby nie nieoceniona pomoc firmy Sotrender, która przeanalizowała dla nas dane z 97 piwnych fanpage’y na Facebooku. Wyrazy uznania należą się również Arturowi Grocie (Piwny Informator) za opracowanie ogromnej listy piwnych blogów do analizy, którą następnie przesiałem i zaktualizowałem. Dziękuję!

  •  
  •  
  •  
  •