Facebook przestał być darmowy

Truizm? Tylko dla branży. Przeciętny użytkownik Fejsa myśli, że trzepnięcie fanpage i nazbieranie kupy ludzi to żaden problem. Bo przecież w dzisiejszych czasach każdy z nas jest specem od marketingu, sprzedaży, mediów społecznościowych. Bycie specem i ogarnianie bunia to prosta robota. Wrzucasz koty, piąteczki, poniedziałeczki, kawę, imprezy i memy. Klient szczęśliwy, ale ostatnio coraz mniej. Bo widział spadające zasięgi. Co z tym zrobisz, mistrzu?

Facebook jest darmowy tylko dla zwykłego śmiertelnika, który nie dba o zasięg postów. Tutaj fotka z psiapsiółą, tag na zdjęciu z imprezy obok rzygającej Marzeny, a w gratisie jakieś smęty o Bieberze. Widzą to najbliżsi znajomi, czasem jakiś pechowiec, który dostał rykoszetem. Takiej Basi, Kasi czy Asi nie obchodzi EdgeRank, zasięgi, zaangażowanie (dawajcie buziaczki!) i inne tego typu duperele. Nawet jak ma fanpage: „Milion faktów o Tomie Cruise’e, o których nie wiedziałeś, bo to fakty o kimś innym” to wrzuca tam posty nie dla innych. Nie dla zasięgów, zaangażowania i tak dalej. Wrzuca bo… nie wiem… ma ochotę i nikt jej nie zagonił do lekcji.

Zgoła inaczej sytuacja kształtuje się dla właścicieli fanpage’y, a już w ogóle przejebane mają w agencjach marketingowych przy obsłudze iluś tam stron. Wiem co mówię – pracuję w jednej. Dlatego tak żebrzę o lajki. Znam ich siłę.

Nie. Nie żartuję, ale o tym na końcu wpisu.

Bo widzicie, Facebook to przemyślana maszynka do zarabiania kasy. Na Social Media Show w Gdańsku ktoś świetnie powiedział, parafrazuję: „Tylko głupi myślą, że Facebook nam to daje za darmo; że to taka mała firma z kilkoma kolesiami w garażu„. Facebook to ogromna machina, rany – oni są na giełdzie! Muszą dbać o relacje z inwestorami i zarabiać na siebie. Dlatego Zuckerberg szuka ciągle nowych rozwiązań, by wyciągnąć nam kasę z portfela. Na początku były reklamy, no ale ileż można. Szlachta bawiła się w takie rzeczy, zresztą kupić lajki na Allegro jest łatwiej. Albo od jakiejś tajwańskiej firmy, gdzie pracownicy napiżdżają w przycisk „Like”, zapewne fizycznie wmontowany im w klawiatury.

kot-z-twarzą-cageaCo on pierdzieli…?

Co robi Zuckerberg, kiedy zysk z reklam stopniowo się stabilizuje? Obniża zasięgi postów. Od teraz nic nie jest już takie samo. Algorytm EdgeRank tworzy błędne koło, w którym aby mieć zasięg, trzeba mieć interakcje. By jednak mieć interakcje, co trzeba mieć? Odpowiedzcie sobie sami…

Dobra, pomogę Wam: zasięg

Facebook przestał być darmowy. Wszyscy nagle zauważyli, że moloch nie dba o nas za darmo. Zaczyna się szukanie budżetu na reklamę, sponsorowane posty, które dotrą do większej liczby osób i zmuszą do interakcji. Tajemnicą poliszynela jest, że support zlewa Twoje zgłoszenia poniżej pewnej kwoty pakowanej w serwis. Czy ktoś na sali nadal chce mi wmówić, że kasa się tutaj nie liczy?

walizka-z-kasąTylko hajs się liczy. Bez hajsu to sobie możesz wiesz. Do szuflady pisać… fot. Perry French

Oczywiście, że się liczy! I zawsze miała się liczyć, taki był cel. Dostaliśmy wersję demo, aby zapoznać się z platformą. Koniec triala. Płać Pan! Pytanie brzmi: czy to jest fair? Miało być za darmo, a aby dotrzeć do odbiorców trzeba płacić. Zasięgi niepłatne są marne. Niektórzy zastanawiają się nad przejściem na inne platformy. Tylko, że tam sucho jest. A na Facebooku grupy docelowe wciąż się bawią i mają dobrze.

Tylko komunikat do nich dotrzeć nie chce.

Więc trzeba prosić o lajki, żeby pompować EdgeRanka.

4 Komentarzy

  1. A ze mnie się śmiali jak pisałem, że nagle o połowę mi wyświetlenia się zmniejszyły. I nawet dam lajka :P

  2. Prawda stara jak świat: za darmo, to nawet w pysk nie zbierzesz ;)

  3. https://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag <– Gość opowiada jaką ściemą jest fejsbukowa reklama. 

  4. Tak. zgadzam się. Obserwuje to zjawisko ”spadającego zasięgu” na fanpage firmy w której pracuje. Jako admin wiem dobrze, że wykupienie postu sponsorowanego jeszcze bardziej obniży zasięg kolejnych postów.
    Mamy błędne koło. Coraz więcej pieniędzy….takie kółeczko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *