Raport dotyczący piwa w Polsce

Przedwczoraj postanowiłem zabrać się za pomysł, który siedział w mojej głowie już od pewnego czasu. A że takich pomysłów mam wiele, był problem z ustanowieniem dla nich priorytetów. Zdecydowałem się. Stworzyłem ankietę dotyczącą spożycia piwa w Polsce i ogólnej wiedzy na temat tego trunku. Postanowiłem, że reprezentatywną grupą będzie minimum 150 osób, niekoniecznie ze sobą powiązanych, ale młodych, z większych miast. Jest to więc badanie na próbie statystycznej (losowej). Co z ankiety wynikło?

Założenia czy tam metodyka

Ankietę otrzymali moi znajomi – niekoniecznie bliscy – z całej Polski. Niektórych dodatkowo poprosiłem o umieszczenie ankiety na swoim wallu lub przesłanie jej dalej. Dzięki temu miałem pewność, że badaniu poddam osoby młode. Nie kategoryzowałem za bardzo, podzieliłem badanych tylko ze względu na wiek i płeć. Więcej nam do szczęścia nie jest potrzebne.

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-1

W badaniu wzięło udział 150 osób.

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-2

Pytania nie zawierały wszystkich wariantów. Jeżeli badany nie znał żadnej marki piwa czy browaru, po prostu nic nie zaznaczał (sprawdź pełny raport na dole wpisu). Stąd rozbieżności w sumie oddanych „głosów” w danych kategoriach. Warto mieć to na uwadze. Grupa 150 badanych być może nie jest bardzo reprezentatywna, ale badanie miało na celu wyciągnięcie trzech podstawowych wniosków; taka grupa wystarczyła do tego celu.

  • Czy lubimy różnorodność?
  • Dlaczego wybieramy dane piwo?
  • Jaką posiadamy wiedzę i skąd ją czerpiemy?

Reszta to tylko informacje poboczne – ciekawostki.

Czy lubimy różnorodność?

Raczej nie. Badani trzymają się sprawdzonego jasnego pełnego (70,6%), okazjonalnie wybierając coś mocniejszego (21,3%) albo chwytając za radlera/piwo smakowe (kilka odpowiedzi). Być może kojarzą niektóre gatunki piwa, ale niekoniecznie je kosztowali. I prawdopodobnie sami nigdy ich nie spróbujemy.

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-3

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-8

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-9

Sklepy specjalistyczne mają przerąbane, bo nieuświadomiony konsument omija je szerokim łukiem, niczym grupę dresów w blokowisku. Zaglądają do nich raczej „znawcy”. Skąd taki wiosek? Nim podałem link do ankiety na swoim profilu, tylko niewielki ułamek respondentów (około 5%) opowiadało się za nabywaniem piwa w takich miejscach. A że mnie obserwują raczej osoby z „dobrej strony mocy”, to na koniec badania jest to już 26%.

Dlaczego wybieramy dane piwo?

Najwięcej respondentów (78,6%) odpowiedziało, że ze względu na smak. Następnie, kolejno, ważne czynniki to: marka (48,6%), cena (45,3%), sentyment (42%), ex aequo promocja/gatunek piwa (30%) i polecenie przez znajomego (28%). Co ciekawe, zawartość alkoholu wbrew obiegowej opinii nie jest aż tak ważna (22%).

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-4

Respondenci uważają także, że reklamy na nich nie działają (4,6%). Nawet nie wiedzą, jak bardzo się mylą.

Niestety porównując wynik z wnioskami spod drugiego nagłówka, dojść można do konkluzji, że jasne pełne nam po prostu smakuje. Nie wiem w jaki sposób osoby pijące piwa koncernowe, odróżniają je od siebie…

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-5

Przy okazji badania, wyszła jeszcze jedna ciekawa sprawa – chętnie kupujemy piwo w promocji. Tylko 19,3% respondentów nie zwraca uwagi na promocje. Zastanawia mnie jedno – czy promocja ma priorytet wyższy od smaku?

Jaką posiadamy wiedzę i skąd ją czerpiemy?

Zła wiadomość dla blogerów piwnych – nikt normalny nas nie czyta (min. 4% [wiedza] max. 7,3% [recenzje]). Badani wolą przekazywać sobie wiedzę ustnie (57,3%), czytać bzdury na portalach internetowych (32,7%) lub słuchać marketerów (28,7%). W tym momencie zwątpiłem w swoją „misję”, aby chwilę później stwierdzić: „Hej… chwila. Po prostu wychodźmy poza blogi i rozmawiajmy.„. No bo skoro nie my, to kto? WP ze swoimi „odbytami prosiaków” zamiast kałamarnic? No chyba nie. A nawet na pewno nie…

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-10

Co mnie boli, to stan naszej wiedzy o piwie. W jednym z bloków pytań ukryłem jeden „nie-mit” – reszta to stek bzdur, a i tak co trzeci badany twierdzi, że chmiel jest głównym składnikiem piwa (a nie jest). Ponadto nie chcemy tego weryfikować (71,3%), a wielu z ankietowanych nie zamierza ani w kwestii piwa się edukować, ani pić piw lepszych/droższych (11,3%). Powstaje pytanie – blogować dla garstki, czy zaprzestać? No chyba, że ktoś pisze bloga do szuflady i szaleje w komenatarzach na Onecie, niczym Robin Hood wyzwalając uciśnionych z pod jarzma redaktorskiej nagonki. Ja nie mam tyle siły, ale tłumaczyć półgłówkom, że autor artykułu jest debilem.

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-6

Przynajmniej badani przyznają się, że na piwie się nie znają (73,3%). Warto byłoby powtórzyć eksperyment za rok i sprawdzić, czy w tej kwestii coś się zmieniło.

badanie-spożycie-piwa-w-polsce-11

Co dalej?

Kiedyś szybko się poddawałem, ale po kilkunastu kopniakach nauczyłem się nie spuszczać gardy i walczyć. Jestem po to, aby edukować. Jestem po to, aby „nieść kaganek piwnej oświaty”. Wiedza na temat piwa w Polsce leży. A skoro z czymś jest źle, to trzeba popracować na tym, aby było lepiej.

Nigdzie się nie wybieram.

PEŁNA WERSJA RAPORTU: TUTAJ

Jeżeli doceniasz mój trud, włożony w znalezienie 150 osób do badania, daj lajka. Sporo czasu mnie to kosztowało. Podziękowania dla respondentów.

7 Komentarzy

  1. Uważam, że pytania były tendencyjne. ;)

  2. Nie wiem dlaczego, ale nie można podejrzeć pełnej wersji raportu :)

  3. Nie wiem czy kiedykolwiek miałeś kontakt z realnymi metodologiami statystycznymi i ankietowymi, ale wybrałeś za przeproszeniem kupę a nie grupę reprezentatywną… ;) Więc wyniki są mniej więcej takiej wartości jak to co produkuje Macierewicz i jego kompani.

  4. Śmieszny i tendencyjny :)
    Raport aby miał cokolwiek wspólnego powinien być niezalezny i robiony na grupie…1000Polaków:)
    Odpowiem Ci co widzę wokół siebie.
    O piwach innych niż koncernowe lagery i Porter słyszał mało kto. Oczywiście Kompanii zawdzięczamy że ludzie poznali Czarne, pszeniczne i inne piwa-w sensie ze są:)
    Mam kolegę -od wielu lat jeździ do pracy do Nieniec-brygada Polaków-ok 40osób. Piją w tygodniu piwo i w weekendy wiadomo… Piwo -piją od 2 do 6 puszek codziennie. Jakie? ANO NAJTAŃSZE. Kolegę przekonałem do innego piwa (ostatnio sam mi przywiózł 6 buteleczek malych browarów-i bardzo ciekawie wybrał -a do tego 3 rodzaje Shenkerli ). Dzięki mnie pija ciekawsze rzeczy. Dał kiedyś posmakowac kolegom- zwykłego schwartza. Były wybrzydzania i wypluwania. Z piw które im zasmakowały -to „Na miodzie gryczanym” bo słodkie:) Tyle że jak usłyszeli ok 4,5zł/but-to stwierdzili ze go powaliło :)
    Kolejny kolega- od 4 lat w Anglii. Jego koledzy są tam ok 6-8 lat. Pracują tam -rodziny w Polsce. Co 2 miesiące są 14 dni w kraju. Co piją???? Ano polskie Koncernówki-bo jak sami mówią -angielskich się pić nie da. Ok 20 osób. Kolega u mnie posmakował wielu piw -z twojej listy ponad połowę. Bardzo mu smakowały-i jak jest w kraju i pijemy-to same ciekawostki. A tam -albo piwo przywiezione z kraju -typowe koncerniaki po 1,7-2zł/but (z promocji -Harnaś puszkowy to wożą całymi bagażnikami) a jak się skończy idzie POLSKA WÓDKA.
    Tu masz przykład 60 osób które sa w rajach piwnych.
    Kolejny przykład – kolega wypija dziennie 3-4 piwa -w większości dobre drogie (Heineken, Carlberg, Faxe -czyli ok 5-6zł/but) Razem gramy w WOT -więc gadamy ze sobą i kolegami. W klanie podobnie robi ok 30-40 osób. Jak sie spotkałem z nim -wziąlem oczywiście jakieś APA czy stouty i moje ulubione wędzonki. Efekt-..smaczne i powrót do Heinekena.Na ok 40 osób z którymi mam kontakt – najlepsze piwa to: SARMACKIE, i inne taniochy z biedronki czy Tesco.
    Ja często im opowiadam o piwie-to słuchają -ida do lodówki albo sklepu i kupują… największą extrawagancją są niepasteryzowane Kasztelany i Ciemne z Tyskiego.
    Masz tu przekrój typowych pracujących ludzi-60 osób i ok 40 osób dobrze sytuowanych którzy mają duży dostęp do netu. Wiedza o piwie i smakach -znikoma. A jak się dowiedzą -CEnA za wysoka. Piwo się pije bo..trzeba dac w palnik-a nie degustować.
    Reakcje na IPA -Jacek czy Atak-… GORZKIE-bleee.

    javiki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *